9.2 uit 372 reviews

9.2 uit 372 reviews​

Creëer een ergonomische thuiswerkplek

Na de COVID-19 crisis en getroffen maatregelen zijn we allemaal veel meer thuis gaan werken. En deze gewoonte is daarna blijven hangen. Online vergaderen scheelde veel reistijd en niet elke dag in de file staan is ook best prettig.

Wat lees op je op deze pagina?

Voorkom lichamelijke klachten door thuiswerken

We werken dus meer thuis. Maar doen we dat ook ergonomisch? Waar op kantoor de werkplek vaak was ingericht volgens de Arborichtlijnen met een bureau en bureaustoel die voldoen aan de normen en richtlijnen voor kantoormeubilair (o.a. NEN-EN 1335, NPR 1813 en NEN-EN 527) is dat thuis vaak niet zo. Sommigen waren al wat meer ingesteld op af en toe thuis werken en hebben bijvoorbeeld een kantoor of een werkplek aan huis.

Maar velen doen het thuis beeldschermwerken momenteel zo goed en zo kwaad als dat gaat, vaak gewoon aan de eettafel en op de stoel die het meest dichtbij staat. En dan blijkt dat die mooie instelbare bureaustoel en in hoogte verstelbare tafel van kantoor zo gek nog niet waren, want ineens doet de rug pijn, de nek zeer en zijn de ogen en oren vermoeid na een dagje werken. De inrichting van het kantoor naar huis halen is veelal geen werkbare oplossing want niet iedereen heeft eenvoudigweg de ruimte voor een extra tafel en stoel.

De vraag is dus hoe je thuis toch een ergonomisch verantwoorde werkplek kunt maken en wanneer het wellicht toch wél verstandig is om thuis wat extra ruimte te maken voor die fijne instelbare stoel van kantoor.

[VIDEO] Interview Prof. Erik Peper over verantwoord thuiswerken, Zoom en Teams gebruik.

Arbo richtlijnen voor thuiswerkplekken

De thuiswerkplek dienst in principe voldoen aan dezelfde richtlijnen als een werkplek op kantoor. Volgens de Arbowet heeft de werkgever namelijk een ‘zorgplicht’, wat zoveel wil zeggen dat zij moeten zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en voor een inrichting van de werkplek die aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast . Dat geldt net zo goed voor een werkplek thuis. Het gaat dan om de gezondheid van werknemers in brede zin, dus ook wat betreft de psychosociale kant.

Dat de COVID-crisis en de maatregel ‘zoveel mogelijk thuiswerken’ op sociaal gebied voor veel werknemers zeer ingrijpende gevolgen heeft is duidelijk. Dit artikel zal echter voornamelijk ingaan op de lichamelijke aspecten van thuis werken en hoe goed die thuiswerkplek in ‘fysieke zin’ passend is. Een probleem daarbij is dat een werkgever de thuiswerkplekken van al zijn werknemers natuurlijk niet kent en niet weet of deze wel ‘passend zijn’ voor de persoonlijke eigenschappen van de werknemer en de aard van het werk dat hij of zij doet.

Merkt u dat u nu soms al wat klachten ervaart na een dag beeldschermwerken thuis, dan is het absoluut verstandig om te controleren of uw huidige werkplek wel past bij uw lichaam; vaak is dat dan namelijk niet zo. Vervolgens kunt u in overleg met uw werkgever aangeven wat er nodig is om in uw thuissituatie een gezonde werkplek te maken. Maar ook als u geen klachten heeft, is het altijd verstandig te controleren of het meubilair goed bij uw lichaam en werkzaamheden past. Want voorkómen is ten slotte altijd beter dan genezen.

Hoe richt u een thuiswerkplek in?

De basisgedachte achter ‘een gezonde (of ergonomische) werkplekinrichting’ is dat deze uw lichaam voldoende ondersteuning en comfort biedt zodat de krachten die op het lichaam werken zo min mogelijk spierspanning leveren in het lichaam en tegelijkertijd zoveel mogelijk ruimte bieden voor beweging en afwisselen van de lichaamshouding, zodat het lichaam zich weer goed kan herstellen. Daarnaast is het belangrijk om te bekijken of er in de werkplekomgeving zaken zijn die een nadelige invloed hebben op uw lichaamshouding.

Bijvoorbeeld als de ruimte voor de benen beperkt is, moet u noodgedwongen in een bepaalde positie zitten. En vaak is deze niet natuurlijke houding zwaarder voor het lichaam én kunt u erdoor minder vrij bewegen. Bij het zitten op een stoel en werken aan een tafel zijn er eigenlijk 4 vlakken waar uw lichaam steun krijgt; de vloer (voeten), de stoelzitting (bovenbeen en billen), de rugleuning (holling van de rug) en de tafel/armsteunen (de onderarmen).

Uw persoonlijke lichaamsafmetingen bepalen waar die steunvlakken zich in een ideale situatie zouden moeten bevinden. Zo bepaalt bijvoorbeeld de lengte van uw onderbenen (en eventueel de hoogte van de schoenzolen) hoe hoog de zitting van uw stoel moet zijn en bepaalt de hoogte van je elleboog* hoe hoog het werkblad van uw tafel moet zijn. * de afstand van het zitvlak tot de onderkant van je elleboog als u in zittende positie uw bovenarmen ontspannen langs het lichaam laat hangen en de onderarmen horizontaal houdt

Tot slot nog enkele tips om ergonomisch werken te bevorderen

  • Zorg voor voldoende afwisseling tussen zitten, staan en lopen. Wissel ieder uur van werkhouding om statische belasting te voorkomen.
  • Is de afstand tussen het zitvlak van de stoel en de hoogte van de tafel groter dan gewenst, leg dan een extra kussen op de stoel om hoger te kunnen zitten. Als je niet meer je voeten plat op de grond kunt zetten, gebruik dan een voetensteuntje. Bij voorkeur kiest u voor een ergonomische zitoplossing;
  • Heeft u normaal een aangepaste bureaustoel op het werk, overleg dan met uw bedrijf of leidinggevende om deze bureaustoel op te kunnen halen op het werk. Let wel op de hoogte van uw tafel, pas de stoel hierop aan en gebruik desnoods een voetensteun om te compenseren;
  • Zet de laptop op hoogte en gebruik een externe muis en extern toetsenbord;
  • Doe wat zinvol is; neem de tijd om over zaken na te denken en stel prioriteiten.
  • Ga tussen de middag wandelen; geniet van de zon en frisse lucht.
  • Werk op de tijden die voor u praktisch zijn, bijvoorbeeld als de kinderen slapen of buiten spelen.
  • Geef andere gezinsleden de aandacht die u anders ook zou geven!
  • Blijf vooral lachen!

Ontdek de mogelijkheden

Als je op zoek bent naar werkplekadvies kan je bij Backshop kiezen uit 3 verschillende pakketten. Wil je alleen een advies voor je (thuis)werkplek? Dan past het online consult goed bij jouw situatie. Wil je een compleet werkplekonderzoek voor het hele kantoor? Kies dan voor ons meest gekozen pakket. Ook bieden wij een “light-versie” van dit pakket aan. Twijfel je welk pakket bij jouw vraag past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Werkplekadvies

Online consult van 20 minuten
45 p.p. excl btw
  • Advies van een expert
  • Optimaliseer je werkplek
  • Mail met instructies en tips

Werkplekonderzoek

Compleet onderzoek voor een ergonomische werkplek
295 p.p. excl. btw en voorrijkosten
  • Volledig onderzoek door een ergonomisch adviseur
  • Advies op maat voor iedere werknemer
  • Inclusief uitgebreide rapportage
Populair

Werkplekonderzoek

Bij bezoek van minimaal 2 personen
195 p.p. excl. btw en voorrijkosten
  • Volledig onderzoek
  • Advies op maat
  • Zonder rapportage

Ergonomisch advies

Wij geven persoonlijk en duurzaam ergonomisch advies

Een stukje tekst met call to action. Een stukje tekst met call to action. Een stukje tekst met call to action. Een stukje tekst met call to action.

Bent u ook geïnteresseerd in een werkplekonderzoek of werkplekadvies?

Online werkplekadvies aanvragen

Online consult van 20 minuten van een ergonomisch expert.

Werkplekonderzoek aanvragen

Compleet onderzoek  voor een ergonomische werkplek

Werkplekonderzoek zonder rapportage

Bij bezoek van minimaal 2 personen