9.2 uit 372 reviews

9.2 uit 372 reviews​

Hoe weet je welke risico’s jouw medewerkers lopen?

Goed om hier eens bij stil te staan en dit uit te zoeken. Het is zelfs bijna altijd verplicht om een RI&E, wat staat voor Risico-Inventarisatie en -Evaluatie, uit te voeren. Afhankelijk van het aantal medewerkers en de branche waarin je werkt is het nodig om de RI&E te laten toetsen door een gecertificeerde arbodienst of Arbo deskundige.
medewerkers op laptop

Risico op boetes

Het niet hebben van een RI&E kan een boete opleveren, en het is voor de medewerkers ook geen positief signaal als er niet over de risico’s is nagedacht. Lees daarnaast ook de kleine lettertjes in de voorwaarden van de verzuimverzekering nog eens na, want bij de meeste verzekeringen geldt er flink eigen risico op de verzuimkosten, wanneer er geen actuele RI&E aanwezig is.

Recht op PMO

Iedere medewerker heeft het recht op een jaarlijks PMO. Dit staat voor Preventief Medische Onderzoek. In de Arbowet staat dat iedere medewerker in staat moet worden gesteld om jaarlijks een PMO uit te laten voeren, het is dus aan de medewerker of hij of zij er gebruik van wil maken. Sommige werkgevers stellen een medische keuring verplicht als het beroep eisen aan de gezondheid stelt, denk bij bijvoorbeeld aan brandweer- of defensiepersoneel.

Tot slot kennen we nog het WPO, dit staat voor werkplekonderzoek. Een werkplekonderzoek wordt uitgevoerd bij de medewerker op verzoek van de werkgever of preventieadviseur, als er klachten zijn ontstaan waarvan het vermoeden is dat de werkplek hier aan bijdraagt of de oorzaak is. Een medewerker kan de werkgever ook om een WPO vragen, bijvoorbeeld om de werkplek te kunnen laten afstemmen op zijn/haar fysieke beperking.

Gezondheidsrisico’s in kaart brengen

Met de drie middelen die je hiernaast ziet, kan het hele plaatje van de gezondheidsrisico’s binnen een bedrijf en van de medewerkers in kaart gebracht worden.

De verschillende uitkomsten kunnen ook naar elkaar verwijzen of eventueel een nader onderzoek aanraden.

De instrumenten uitgelegd

Hieronder volgt een uitleg van de verschillende instrumenten die organisaties helpen om de arbeidsrisico’s in hun werkomgeving in kaart te brengen en te evalueren. Op deze manier kan er gezorgd worden voor een veilige en gezonde werkomgeving.

RI&E    

Het doel is om te identificeren wat de mogelijke gevaren en risico’s in de werkomgeving zijn, zowel fysiek, chemisch, biologisch als psychosociaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geluid, werken met gevaarlijke stoffen en zware voorwerpen, maar ook niet zichtbare zaken zoals stress, discriminatie en werkdruk.

Daarnaast wordt beoordeeld hoe groot de kans is dat deze risico’s zich voordoen en wat de mogelijke gevolgen zijn.

Er wordt een actieplan opgesteld om de geïdentificeerde risico’s te verminderen of te voorkomen. Eén van de acties kan ook zijn om een PMO of WPO uit te laten voeren bij  een betreffende medewerker of afdeling.

PMO

Er wordt vaak gestart met een vragenlijst over de (geestelijke) gezondheid en leefstijl. Vervolgens worden er verschillende gezondheidsonderzoeken uitgevoerd, zoals: bloeddrukmeting, bloedonderzoek, gehoor- en zichttests en een  beoordeling van de fysieke conditie.

Hieruit kunnen aanbevelingen komen voor een leefstijladvies, coaching traject of een WPO. Ook kan eruit voortkomen dat meerdere medewerkers dezelfde aanbevelingen krijgen.

WPO

Bij een WPO wordt de werknemer op de werkplek geobserveerd en gekeken of er ergonomisch gewerkt wordt.

Denk hierbij onder andere aan de zithouding, de indeling van het bureau, de werkstijl en frequentie van bewegen. Hieruit kan een advies komen om de werkplek of werkstijl aan te passen.

Wat bieden deze onderzoeken als voordeel?

Er gaat een investering qua tijd en geld aan vooraf en het is goed om te kijken naar wat het oplevert en kan besparen.

  • Uiteraard zit niemand op een boete te wachten en wil je de zaken wettelijk goed geregeld hebben, dus zorg je ervoor dat er een recente RI&E op de plank ligt. Pak de eventuele actiepunten op en verminder daarmee de kans op ongevallen en uitval van personeel.
  • Het aanbieden van de mogelijkheden voor een PMO en / of WPO geeft een positief signaal aan de medewerker. Er wordt echt omgekeken naar de medewerker en die voelt zich gezien. Dit resulteert in tevredenheid, hogere productiviteit, betere werkprestaties en minder verzuim (tel uit je winst!).
  • Gezondheidsproblemen worden vroegtijdig herkend en kunnen aangepakt worden. Oftewel met een collectief programma zoals een vitaliteitscursus of een individuele aanpak.

 

Meer weten over dit onderwerp? Backshop werkt samen met partners op deze gebieden, zoals Safety Inc. voor het uitvoeren van de RI&E en PMO Nederland voor het uitvoeren van de PMO’s. De WPO’s en workshops bieden wij zelf aan, meer informatie hierover vind je op deze pagina: Persoonlijk ergonomisch werkplekadvies op maat | Backshop. Direct contact opnemen? Maak dan gebruik van onderstaand contactformulier.

Gerelateerde posts

Planten op kantoor; dat staat natuurlijk wel leuk, maar wat een gedoe, die moeten water hebben en licht. Dat klopt, planten hebben verzorging nodig. Wist...
Goed om hier eens bij stil te staan en dit uit te zoeken. Het is zelfs bijna altijd verplicht om een RI&E, wat staat voor...
Ergonomie speelt een cruciale rol in het welzijn van nagelstylisten. Door je werkplek af te stemmen op je lichaam voorkom je niet alleen lichamelijke klachten,...
Als medewerker in de kinderopvang ben je vaak fysiek actief: kinderen tillen, speelgoed opruimen en meubels verplaatsen zijn dagelijkse taken. Hoewel deze werkzaamheden normaal lijken,...
Als HR-professional sta je dagelijks voor verschillende uitdagingen. Van het aantrekken en behouden van toptalent tot het bevorderen van een gezonde en productieve werkomgeving, jouw...
Ergonomie is voor jou als arbo specialist een bekende term. Je hebt waarschijnlijk genoeg werkplekken gezien waarbij het niet optimaal is ingesteld. Dat zorgt voor...

Ontdek de mogelijkheden

Als je op zoek bent naar werkplekadvies kan je bij Backshop kiezen uit 3 verschillende pakketten. Wil je alleen een advies voor je (thuis)werkplek? Dan past het online consult goed bij jouw situatie. Wil je een compleet werkplekonderzoek voor het hele kantoor? Kies dan voor ons meest gekozen pakket. Ook bieden wij een “light-versie” van dit pakket aan. Twijfel je welk pakket bij jouw vraag past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Werkplekadvies

Online consult van 20 minuten
45 p.p. excl btw
  • Advies van een expert
  • Optimaliseer je werkplek
  • Mail met instructies en tips

Werkplekonderzoek

Compleet onderzoek voor een ergonomische werkplek
295 p.p. excl. btw en voorrijkosten
  • Volledig onderzoek door een ergonomisch adviseur
  • Advies op maat voor iedere werknemer
  • Inclusief uitgebreide rapportage
Populair

Werkplekonderzoek

Bij bezoek van minimaal 2 personen
195 p.p. excl. btw en voorrijkosten
  • Volledig onderzoek
  • Advies op maat
  • Zonder rapportage

Ergonomisch advies

Wij geven persoonlijk en duurzaam ergonomisch advies

Een stukje tekst met call to action. Een stukje tekst met call to action. Een stukje tekst met call to action. Een stukje tekst met call to action.

Bent u ook geïnteresseerd in een werkplekonderzoek of werkplekadvies?

Online werkplekadvies aanvragen

Online consult van 20 minuten van een ergonomisch expert.

Werkplekonderzoek aanvragen

Compleet onderzoek  voor een ergonomische werkplek

Werkplekonderzoek zonder rapportage

Bij bezoek van minimaal 2 personen